Képzőművészet / Kiállítás

Vass Norbert: Meteoritok, üveggolyók
J. egy vérző cethalat, vagy talán egy makettrepülőt lát a mélybe zuhanni. Chagall alvadt zöldjei színezik a vizet, és az ő füstörvényei forognak fölötte. Fenyegetőn. A menyasszony és az ifjú persze nem a város fölött lebeg, visszatartott lélegzettel térdelnek ehelyett, a tenger fenekén. – Horváth Éva Mónika festményeihez Vass Norbert írt.

Legát Tibor: '13
Ha film, akkor akció, álarcosok tépik fel a lakás ajtaját. És túlerejüktől részegen, harci nótát ordítva rontanak be a szobába,hogy terítsék ki, lopják meg, és főleg neveljék át, formálják saját képükre azt, aki ott van, bárki is legyen, mert az már csak olyan lehet – és ez egészen biztos –, hogy magától nem adja meg magát. – Horváth Éva Mónika képéhez Legát Tibor írt.

Takács Ferenc: Horváth Éva Mónika hatos számú képe
Örömteli karneváli tömeget látunk, a vidámságot és gondtalanságot a kép koloritja (...) húzza alá – és ugyanakkor a megsemmisülés iszonyatával (...) kényszerülünk szembenézni. – Horváth Éva Mónika képéhez Takács Ferenc írt.

Abody Rita: A létra mi és mi között
A csónakban lévők menekültek, akik most érkeztek a vízen valahonnan, és kétségbeesetten szeretnének feljutni a fedélzetre. A csónak borul. Tiszta erőből küzdenek, van, aki épp a vízbe zuhan. A hajóra jutás jelentené az életüket. – Horváth Éva Mónika festményéhez Abody Rita írt.

Nagy Márta Júlia: Kertvárosi horrormajális
Nekem soha nem jelentett jót a szivárvány. Néztem az ablakon át, néztem hazafelé menet, és elkomorultam. Nem mintha az esőt szeretném, mert gyűlölöm. – Horváth Éva Mónika festményéhez Nagy Márta Júlia írt.

Berta Ádám: Horváth Éva Mónika képe elé, amelyen létrák is láthatók
Miért épp Beckett jutott eszembe a létráról, egy létráról bármi eszébe juthat az embernek, akkor miért pont Beckett. Megkeresem a helyemet, ott vagyok valahol a képen látható alakok térközeiben... – Horváth Éva Mónika festményéről Berta Ádám írt.

Inspiráció: Pion István
Sötét van az ajtó mögött, de biztos vagyok benne, hogy a Photoshop-művészet Photoshop-nélküli ősatyja (ez Uelsmann, a kép készítője) meghagyta nekem a lehetőséget arra, hogy találjak egy villanykapcsolót az ajtó után közvetlenül. – Az Inspiráció huszonkilencedik részében Pion István reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Fekete Richárd
Mondanám, hogy a bányász arcvonásait és tekintetét sűrítettem össze, de úgy látom, hogy a fotón a sötétség némaságából táplálkozó elhatározás másfajta – ám a verssel valamennyire tényleg rokon – szomorúságot mutat. – Az Inspiráció huszonnyolcadik részében Fekete Richárd reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Mohácsi Balázs
„én láttam párist és nem láttam semmit", mondja Kassák Lajos. Ebben (is) különbözünk. Nem láttam még Párizst (sem). (És hogy Kassák Ady-komplexusára is utaljak: Pécs az én Pécsem.) – Az Inspiráció huszonhetedik részében Mohácsi Balázs reflexióit olvashatják.
Perneczky Géza: Budapesti falképek
...ami tegnap még játék volt vagy rögtönzött kaland, az ma már történeti tény, holnapra pedig rangos műemlékké emelkedhet. Ha csak nem történik velük az..., hogy sikerül végleg leradíroznunk a falakról őket, és ezzel kitörölni az ország emlékezetéből a kulturális narrációk egy egész fejezetét. – Perneczky Géza budapesti falképekről.

Inspiráció: Vida Kamilla
azonos funkciójú épületek egymás mellé helyezve minimális, de végtelen számú variációt képeznek, az egyformának hitt építmények kifinomult konstruktivista esztétikáját tipologizálva, beszélve így egyszerre szintén látásról, történelemről, politikáról, a kapitalizmusról, helyekről és nem-helyekről. – Az Inspiráció huszonhatodik részében Vida Kamilla reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Turi Tímea
Mindig akartam valamit írni Magritte-ről, erről soha nem beszéltem senkinek, mert féltem, hogy akkor majd nem megy, de eddig még tényleg nem ment, úgyhogy végülis most már el is mondhatom. – Az Inspiráció huszonötödik részében Turi Tímea reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Szijj Ferenc
Ősi szokás, hogy a londoni Lord Mayornak minden év júniusában, a hónap tizenötödik napjáig bezárólag el kell mennie három dragonyos kíséretében a Horgony kocsmába, és adnia kell a kocsmáros lányának egy macskafület és egy rókalábat. Újabban bizonyos állatvédők megkérdőjelezik ennek a szokásnak a létjogosultságát. – Szijj Ferenc reflexiói az Inspiráció sorozatban.
Inspiráció: Fehér Renátó
az az univerzális köd (vagy vízalattiság), az az áthatolhatatlan közeg, ami túszul ejti Carrière szereplőit, sokban emlékeztetett arra a klausztrofób gomolygásra, arra a miliőre, az időnek arra a kiismerhetetlen és fullasztó keringető rendszerére, ami aztán az egész Holtidény lírai hangjának természetes élőhelye lett – Az Inspiráció huszonharmadik részében Fehér Renátó reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Borda Réka
Nem maradt más hátra a szerelmükből, mint két kisfiú és ez a festmény. Egy puritán, feszültséggel teli, precíz kép. – Az Inspiráció huszonkettedik részében Borda Réka reflexióit olvashatják.

Kamondy Imre: Kosztya – Borsándi Balázs képéhez
Az ikonok mellett titokban profán festményeket is alkotott, de ezeket csak Kosztyának, Zsenyának meg a Doktornak mutatta meg. Képein visszatérő motívumok a magányos farkasok, a helybeli kocsma törzsvendégei, és lányok háttal, pohárral a kézben. – Kamondy Imre Borsándi Balázs festményéhez írt szövege augusztus 3-án, a kiállítás finisszázsán hangzik el a Pótkulcsban.

Ménes Attila: Egy titokzatos férfi – Kamondy Imre képeihez
A titokzatos férfi egy borús októberi reggelen, kalapját mélyen a szemére húzva lép ki az utcára. Így jár-kél az idegen városokban. – Kamondy Imre képeihez Ménes Attila írt egyperceseket, melyek augusztus 3-án, a kiállítás finisszázsán hangzanak el a Pótkulcsban.

Inspiráció: Kabai Lóránt
Erika munkái néha olyanok számomra, mintha lelki akupresszúrában részesítenének: kicsit kényelmetlen, amikor először találkozom velük, feszengek, mert nyomnak, feszítenek, majd egy pillanat alatt kiengedek és eloldoznak – az ott nyugalom, és béke is talán. – Az Inspiráció huszonegyedik részében Kabai Lóránt reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Balogh Ádám
Úgy léptem a szobába, mint festő a vászna elé, felálltam a létrára, áztattam, kapartam, téptem a tapétát, miközben ömlött rólam a víz a munka hevében. – Az Inspiráció huszadik részében Balogh Ádám reflexióit olvashatják.

Árnyék és füst csak a világ
Az árnyak, a füstfodrok folyamatos módosulása talán jellemzőbb arra a városra, mint valamelyik kitüntetett részletének rögzített képe. Péntek Orsolyát éppen a változás ragadta meg, éppen a változások folyamatának állandóságát mutatják meg képei. – Zoltán Gábor megnyitóbeszéde Péntek Orsolya Cannaregio című kiállításán.

Irodalmi és nem irodalmi fehérborokról
Pilinszky a tihanyi Rege presszó teraszán, mögötte a magyar tenger. Devecseri, mint valami aranyifjú, a Balaton partján pózol a kamerának. Mészöly Miklós és Polcz Alaine vitorláznak, ahogy egyébként a hatvanas években, úgy tűnik, mindenki, aki ír és mozog... – A PIM Balatoni nyár című kiállításáról Békefi Teodóra írt.

Inspiráció: Molnár Krisztina Rita
Szeretem ezeket az alig ismert, kézzel merített papírra készült képeit – átgondolt, elmélyült részleteit. – Az Inspiráció tizennyolcadik részében Molnár Krisztina Rita reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Tóth Krisztina
Mintha az utolsó atlantiszi hajók hagyták volna hátra ezeket a horgonyokat, hogy legyen nekünk is kapaszkodónk, kései embereknek, akik céltalanul lebegünk itt a világban. – Az Inspiráció tizenhetedik részében Tóth Krisztina reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Marno János
Elszakadva már emígy az eksztatikus csendtől, a süket csendbe helyeződjék át az önálló életre kelt nyelv bizarr örökmozgása, kommentálása kvázi a teljes értelmetlenség sarába süllyedt háborúskodás fordulatainak. – Az Inspiráció tizenötödik részében Marno János reflexióit olvashatják.
Inspiráció: Markója Csilla
Látom az elő- és látom az ősképeket, de ilyen erővel, ilyen koncentráltságban, ahogy az elnyílt, a kitátott száj a sötétbe harap, öntudatlan, az álom és a halál közös partjára vetve: ilyen képet én még nem láttam sosem – Az Inspiráció tizennegyedik részében Markója Csilla reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Radics Viktória
Ez a világ legjobb festménye. Nem szép. Egyáltalán nem, alig nézhető, a festő semmilyen díszt, semmilyen szép redőzést vagy cikornyát nem vetett be, egyetlen szép színt sem engedett meg magának. – Az Inspiráció tizenharmadik részében Radics Viktória reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Nádas Péter
A kép minden egyes alakját több mint hat évtizede buzgón és betelhetetlenül tanulmányozom. Nem értem. Ha egyszer a Dunába ugranak, akkor minek másznak ki a másik oldalon. Ennél az első pillérnél ilyen sekély nem lehetett a víz. – Az Inspiráció tizenkettedik részében Nádas Péter reflexióit olvashatják.
Inspiráció: Győrffy Ákos
Középkornak nevezem, mert nem tudok jobbat, miközben inkább arról a lényről van szó, akit Carl Gustav Jung a bennünk élő „régi embernek" nevezett. A régi embernek nincs kora, a világ kezdete óta él, és azt hiszem, nem nagyon különbözik a csillagos égtől. – Az Inspiráció tizenegyedik részében Győrffy Ákos reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Bajtai András
az egyszerre melankolikus, túlvilági és békés hangulat, a folyón leereszkedő emberek némasága és a velük utazó tündéri állat nyugalma viszont ott lebegett a szemem előtt, ám hiába minden igyekezetem, még a Google sem adta ki a képet, pedig mindenféle kulcsszóval rákerestem – Az Inspiráció tizedik részében Bajtai András reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Bognár Péter
Mi, akik nézzük, zsákmányállatok vagyunk, és a metrószerelvény mesterséges fényében üldögélő, műszőrme bundákba burkolózott farkasfalka biztos a dolgában. – Az Inspiráció nyolcadik részében Bognár Péter reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Dévai Lili
Ha az álmok álmodójukhoz kötöttek, mintha kódolva lenne bennük a személyes sors, és amíg azt álmodjuk, amit, addig vagyunk, akik, és súlyaink is akármi életben, akárhol, ugyanazok. – Az Inspiráció hetedik részében Dévai Lili reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Wirth Imre
Ehhez szimbolikusan kapcsolódik a tér, Bukta Imre kocsmasorozatának egy darabja, amiben a homály és a fény szaggatott játéka, a mozdulatlan várakozás az esendő lényeg, a holtpont, ahol egyszerre fakad a Léthé, a felejtés, és Mnémoszüné, az emlékezet forrása. – Az Inspiráció hatodik részében Wirth Imre reflexióit olvashatják.

Inspiráció: Deres Kornélia
Chagall képein az emberek túl könnyűnek tűnnek. Ide-oda röpködnek, mint az álmok. Néha már gyanús ez a szárnyaskodás. Mik ezek a nagy szemű állatok? Kinek a titkait lesik? Melyikünk változik legközelebb kecskévé, angyallá, mázsás vízlénnyé? – Új sorozatunk első részében Deres Kornélia reflexióit olvashatják.

Inspiráció – Új sorozat a Literán
Inspiráció címmel ma új sorozat indul a Literán. Kortárs írók, költők küldenek inspiráló képeket egymásnak stafétában. Deres Kornélia kezdi a sort. A sorozatszerkesztő: Seres Lili Hanna. Mostantól tehát: minden szerdán Inspiráció.

Péntek Orsolya: Festmények
Az Andalúz lányai és a Dorka könyve regények szerzője, Péntek Orsolya – mint nyilatkozta ezt sok helyen – elsősorban festőnek tekinti magát. Képeiből már mutattunk válogatást a Literán. Most újabb sor festményt adunk közre az azóta készült művekből.

Lesi Zoltán: Amikor a hullám
„When a wave rolls out and the next has not yet broken” címmel nyílt december 8-án csoportos kiállítás az Akademie Schloss Solitude stuttgarti projekttermében Elmar Mellert szervezésében. – A kiállításról az egyik résztvevő, Lesi Zoltán írt a Literának.

Perneczky Géza: Egy disszidálás története I.
Én megkockáztattam, hogy eközben óvatosan és kíméletesen beavassam Körnert a disszidálásom tervébe. Elrémült, halálosan megijedt: ezt nem teheted meg velem! – Perneczky Géza írása Körner Évával közös 1970-es németországi útját és disszidálásának történetét beszéli el. Első rész.

Szijj Ferenc: A koldus és a lányka
Kéregetni bárhol, de koldulni csak a parlament, a miniszterelnökség és az igazságügyi minisztérium környékén lehessen. Nem taglalom, hogy ennek milyen előnyei lennének választott képviselőinkre és a magas hivatalt viselőkre nézve – Oláh Gergely Máté fotóiról írók írtak verset, novellát. Szijj Ferenc írását olvashatják.

Kujjon Ferenc (hajléktalan költő): Huligán bácsi balladája
Lassan, / Ebben az eszelős forgatagban, / Késő délután, a Dembinszkyben. / A te anyád! Papa, mi a fasz van?! / Tolom kiskocsim, életem viszem. – Oláh Gergely Máté fotóihoz hat író írt verset, novellát. Sajó László írását olvashatják. Videóval!

Molnár Krisztina Rita: Árnyalta tovább a képet
Igen, elárulom, hogy miről beszélek, Laci. Egy öreg Renault-ról. Az volt az első kocsi a tankörben. Akkor még voltak tankörök. Ma meg mindenki magában bóklászik az egyetem folyosóin. Óráról órára. Kreditrendszer. – Oláh Gergely Máté fotóihoz hat író írt verset, novellát. Molnár Krisztina Rita írását olvashatják. Videóval!

Zilahi Anna: A falmászásról
A falmászás kipróbálásához párban érdemes érkezni, mert biztosító személyt nem áll módunkban fenntartani. Valószínű, hogy a helyszínen találsz valakit, aki biztosít, de ily módon egy ismeretlen kezébe helyezed az életed. – Oláh Gergely Máté fotóihoz hat író írt verset, novellát. Zilahi Anna írását olvashatják.

Képmegnyitás képekben 2017
2017. december 11-én Oláh Gergely Máté fotós kiállítását nyitotta meg hat író a Nyitott Műhelyben. A Képmegnyitás című rendezvényen, amely egyben a Nyitott Műhely születésnapja is volt, felolvasott: Csutak Gabi, Sajó László, Zilahi Anna, Györe Balázs, Molnár Krisztina Rita és Szijj Ferenc. Tekintsék meg galériánkat.

Tóth Krisztina: Roskó Bea képéről
...a juhbelet összecsomózva árulják. Ki kell bogozni, beáztatni és csíkocskákra vágni, hogy lapot lehessen belőle ragasztani. Az így létrejövő hártyavékony felület aztán észrevétlenül változik, mozog, mint valami élő bőr. A kékeslilás ceruzafoltok is olyanok rajta, mint a véraláfutás. – A hónap szerzője Roskó Bea Hangok folyója című képéről írt.

Tábor Ádám: A rendszerváltás kori budapesti dadaisták
A kopár szík sarja című kiállításon a csoport 1987-92 közti munkássága látható. Anonim festményeken, rajzokon kívül videók és néhány fontos installációjuk – A hónap szerzője, Tábor Ádám a Hejettes Szomlyazók kiállítását ajánlja a Ludwig Múzeumban.

MÁSODLAT — Irodalom
2017. június 29-én, csütörtökön 17 órakor a Budapest Galéria Másodlat című kiállításában másolás, reprodukció, utánzat kérdéseiről a kiállító művészekkel, valamint Péterfy Gergellyel és Závada Péterrel Zsikla Mónika és Nagy Gabriella beszélget.

György Péter: Szijj Ferenc képeiről
Kevés ilyen őszinte képet látni mifelénk, ha az őszinteségen a magunkramaradottság ábrázolását értjük, s nem a megfelelően szolgáló, hasznot hajtó testért leélt életet. – Szijj Ferencnek március 9-én Hibás torzók címen nyílt kiállítása a Nyitott Műhelyben. A képek mellett György Péter megnyitószövegét olvashatják.

Péntek Orsolya: Zöld – Egy kiállítás képei
Péntek Orsolyának, Az Andalúz lányai című regény szerzőjének Zöld címen kiálíltása nyílt a Nyitott Műhelyben. A porpasztell-képek mellett egy nagy méretű olajfestmény is látható a legújabb művekből rendezett tárlaton. A festményeket az alkotó kommentárjaival mutatjuk meg olvasóinknak.

Üzemlátogatás: a Műfordítógép
„Betenni egy fachba a szöveget, majd hónapok múltán kivenni lefordítva. Ez volna a műfordítás?" – A PIM Műfordítógép című kiállítása ledönti a műfordításról alkotott tévképzeteket, az alkotóművészi folyamatot hangsúlyozza, s egyben rávilágít a műfordítóknak járó művészi elismerés hiányára.

Zár a #moszkvater
A #moszkvater ‒ A Széll Kálmán tér története című nagy sikerű kiállítás október első hétvégéjén bezár, de addig is izgalmas programokkal várja látogatóit a Kiscelli Múzeum. Vendégek lesznek többek között: Para-Kovács Imre, Legát Tibor, Kisfaludy András, Ujlaki Dénes, Török Ferenc és Szabó Simon.
Zeke Gyula: Hauer Lajos képei közt
Van, hogy naponta negyven képet is készít, ám az esti munkaszemle alkalmával kidob belőlük harmincnyolcat, másnap pedig a maradék kettőt. Általában így tett idáig, ám a szerencsénkre nem mindig. – Hauer Lajos kiállítását, mely június 26-ig látható a Mai Manó Házban, Zeke Gyula nyitotta meg.

Megtisztulás
Le se vettem a szemem a másfél méternyi ösvénydarabról és az ezüstszínű sárhányóról, és úgy szorítottam a kormányt, hogy már pár perc után érződött a bőr savanykás szaga. A töltésből és a folyópartból csak annyit láttam, amennyi magától odakerült a szemem sarkába. − Lengőhidak című társművészetekhez kapcsolódó sorozatunkban Csutak Gabi ezúttal Szőcs Petra fotójához írt novellát.

Kazovszkij – Csendéletek
A túlélő árnyéka című El Kazovszkij-kiállítás képei ihlették Csutak Gabi szövegeit, melyeket egy új sorozat első darabjaiként közlünk. A rendszeresen jelentkező rovatban képzőművészeti alkotásokhoz született írások olvashatóak majd.

Kukorelly Endre: Természetes négyzetek
A kép, ami előtt állok, Malevicséhez képest épp száz évvel későbbi. Nincs alatta más kép. Nem fekete. Hanem színes. Nyilván nem egy kultúrkör végét jelzi: de részek egysége, arányos, elrendezett, összefogott, áttekinthető. Van benne báj. – Idei képmegnyitásunkon Nagy Bernadette műveihez írtak szövegeket az írók. Kukorelly Endre írását olvashatják.

Tóth Krisztina: Kódok kódja
Kemény György gyanúsított... azt bizonygatja, hogy a rendőrség teljesen félreérti a képeket, ezek valójában narratív alkotások. Nagy Bernadette leinti, és a faszfejek kifejezést használja, ezt kérésre jegyzőkönyvben rögzítem. – Idei képmegnyitásunkon Nagy Bernadette műveihez írtak szövegeket az írók. Tóth Krisztina írását olvashatják.

Wirth Imre: Színmű – párbeszédtöredékek
– Homályos mértani kudarcpont. Bekeretezett mezőben áttetsző síkidom.– Begyakorolt szabadulás, fokozódó sebességgel elernyedő test. – Idei képmegnyitásunkon Nagy Bernadette műveihez írtak szövegeket az írók. Wirth Imre írását olvashatják.

Kemény István: Két monológ
Te is lehettél volna főalak. Senki nem tiltotta meg neked. Választhattad volna a Napot. De te úgy döntöttél, nem lehetsz a nagy, melegsárga négyzet. Mert te a kis kék négyzet vagy, és az is maradsz. – Idei képmegnyitásunkon Nagy Bernadette műveihez írtak szövegeket az írók. Kemény István írását olvashatják.

Nyerj jegyet a Schöffer-napra!
Két szerencsés olvasónk belépőt nyerhet a műcsarnoki Schöffer-napra, ahol a képzőművészet, az urbanisztika, a mozgásművészet és az irodalom határmezsgyéin mozogva ismerkedhetnek meg a fénymágus művészetével.

Bárdos Deák Ágnes: Gravitáció / Detti tánca
„Ilyen vagyok, ilyen! Ilyen lennék, ha geometria és szín lennék Detti koreográfiájában. Nem is ilyen, hanem: épp ez a pillanat!" – Idei képmegnyitásunkon Nagy Bernadette műveihez írtak szövegeket az írók. Bárdos Deák Ágnes írását olvashatják.
Olvasópróba
És csak reménykedhet az útnak induló, hogy mögötte ajtó nyílik, hiszen Vörösváry Ákos „utazást” ígér, „útszéli jeleket”, „megérkezést”, nála – fog talán gyanút olvasója – minden jelhagyás írás is egyben. Vagyis mintha a képbe lépve, azon áthatolva juthatnánk el a „megérkezésig”, amiről nem lehet tudni, hogy pontosan mit is jelent. − A létra című kiállításról Wirth Imre írt.

Péntek Orsolya: A kilencedik kép
Azok az alkotók, akik a színekig és a formákig csupaszítják a művet, ha maguk sem tudják, mit ásnak elő a kollektív tudásból, ugyanazt a hatásmechanizmust alkalmazzák, mint elődeik egykor. – Idei képmegnyitásunkon Nagy Bernadette műveihez írtak szövegeket az írók. Péntek Orsolya írását olvashatják.

Képmegnyitás – Galéria
2016. január 4-én, hétfőn 19 órától hat szerző "nyitotta meg" ez alkalomra írt történetével Nagy Bernadette Színművek című kiállítását a Nyitott Műhelyben, a Műhely és a Litera szervezésében. Tekintsék meg képgaléránkat. A fotókat Valuska Gábor készítette.

A tárgyak elviselhetetlen könnyűsége
Meglep és elgondolkodtat. Különös sejtetései egyre mélyebbre hatolnak az idővel. Talán mert jósol. Boszorkányos egyszerűséggel csippent a kortárs irodalomból és a kortárs egzisztenciából. - Szabó Imola Julianna bevezetője Könyv Kata AgyésLap és a Puha képek kiállításához.

Parti Nagy Lajos: A magyarság táplálkozása
Megmondom, mi a magyarság kimerültségének az oka. Az a rengeteg méreg, mely leülepszik a nemzet testében és nyomja az idegeket. – A Kiscelli Múzeumban látható Képzelt közösségek, magánképzetek kiállításhoz a Litera szerzői írtak szöveget. Parti Nagy Lajos írását olvashatják.

Németh Gábor: Egy mormota nyara
ha nem cigány lett volna, hanem tényleg csak egyszerűen tanulatlan, kicsi, brutális, nyúlszájú, farkastorkú és gátlástalan, akkor nem lett volna belőle harmadikra az osztály réme... – A Kiscelli Múzeumban látható Képzelt közösségek, magánképzetek kiállításhoz a Litera szerzői írtak szöveget. Németh Gábor írását olvashatják.

Spiró György: Csatorna
A kecske belül üreges, a szakállába hatalmas ünnepség keretében helyezték be a blatvák atombomba színezüst indítókulcsát, erről mind az ötvenhét blatvák televízió helyszíni közvetítésben számolt be... – A Kiscelli Múzeumban látható Képzelt közösségek, magánképzetek kiállításhoz a Litera szerzői írtak szöveget. Spiró György írását olvashatják.

Lekötelező olvasmány
Putyi nem köntörfalaz, címadó alakjai a saját nevükön szerepelnek: Antal Juszuf és Pauer Gyula a két jeles férfiú, akiket könyve hőséül avat. Ahogyan másokat sem kímél, megkapja mindenki a magáét, a maga nevét. - Dr. Horváth Putyi Hattyúember és Berberkirály című kötetének bemutatójára a múlt héten került sor. Jánossy Lajos könyvmegnyitását olvashatják.

Privát nacionalizmus
A Privát nacionalizmus projekt keretében a Budapest Galériában és a Kiscelli Múzeumban nyílt kiállítás Képzelt közösségek, magánképzetek címmel. 2015. december 5-én 18 órától a Litera szervezésében három író – Németh Gábor, Parti Nagy Lajos és Spiró György – vezeti körbe a látogatót a tárlaton, majd az estet felolvasás és beszélgetés zárja.

A család pompás kastélyának annyi
Közös képüket Pápai fiúk néven írja alá, a család ezúttal az édesanya fedőneve után Pápai néven jelenik meg. Vagyis mi, nézők az állambiztonsági szolgálat szemszögéből tekintünk rá, illetéktelen módon leskelődünk, beférkőzünk a zsigerekbe, kikémleljük legbelsőbb gondolataikat. – A Jelentés című kiállításon jártunk.

A 15 éves Luca balatoni naplója 2003-ból
Megszólalhat-e azonos nyelven Kosztolányi Dezső szerelmének száz évnél is régebbi naplója és egy mai kamaszlány SMS-ei az SMS ezredfordulós hőskorából? Talált tárgy rovatunkban Pályi Márk Fischer Judit festővel közösen készített, a szentbékkállai Emlékek Tava kiállításon látható naplófüzet-installációját mutatjuk be.

Tóth Kinga: Nocturno
Katerina Mestankova cseh fotóművész képeihez Tóth Kinga írt szövegeket. A fotósorozat Havirovban készült, az anyagból kiállítást nyitottak a csehországi város Kyrstal galériájában. A Nocturnót hanganyaggal és performansz kíséretében idén ősszel mutatják be Magyarországon.

Budapest paradise
Tihanyi Anna Berlin bhf. (pályaudvar) című kiállításán magyar írók Berlin-élményei által inspirált fotókat tekinthetnek meg 2015. február 3. és március 14. között a Capa Kortárs Fotográfiai Központban. - Darvasi László kiállításmegnyitóját olvashatják.

Kisebb csodák
2015. január 28-án került sor az Eingejännert – Paul Celan és Gisèle Celan-Lestrange című kiállítás megnyitójára a 2B Galériában. Bartók Imre ez alkalomból írt szövegét olvashatják.

A metafora gyomra
2014. december 20-án került sor Juhász Ferenc Halott feketerigó című könyve köré szerveződő Juhász-komposzt eat art performansz nyilvános bemutatására a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában. Az eseményen Borsik Miklós mondott beszédet.

Kettősügynök jelentése a karácsonyfa alól
Ha azt veszem észre, hogy a tervező hangosan kiabál, erőlködve próbálja magára irányítani a figyelmet, az nekem olyasmi, mint amikor a szinkronszínész saját hangját kihallja a filmből. - Eperjesi Ágnes grafikus, fotóművész írását a jó könyvborítóról vitaindítónak szánjuk. Várjuk a véleményeket!

Lenke tekintete
Szilágyi Lenke sok más egyéb mellett attól nagy művész, hogy nem az alanyt akarja megörökíteni, hanem ezt a viszonyt, kapcsolatot, interakciót, két ember belső dialógusát képes a képein megjeleníteni. Kíváncsi rád akkor is, ha száz éve ismer. - Szilágyi Lenke Közelnézet című, íróportrékból álló kiállítását Keresztury Tibor ezekben a percekben nyitja meg.

Centenáriumi revizitáció a Nemzeti Szalonban
A Képzőművészeti Társulat vezetősége csak azoknak a művészeknek rendezett kiállításokat, akikre rábólintottak, ezért a „modernista harcosokban” megfogalmazódott az igény egy saját kaszinóra, klubhelyiségre, ahol kiállításokat rendezhetnek és irodalmi estélyeket, előadásokat is tarthatnak. - Csontó Sándor esszéje a Céhbeliek 1914-es kiállításáról.

Ámos Imre és a 20. század
Az Ámos Imre életművének emléket állító összművészeti kiállításhoz kapcsolódóan jelent meg az Ámos Imre és a 20. század című kötet és DVD. A könyv bemutatóján Fabiny Tamás evangélikus püspök mondott beszédet a „magyar Chagall"-ról, amelyet most, Ámos Imre születésének 106. évfordulóján nálunk is elolvashatnak.
„Meguntam félni kockacukor”
Maradunk itt – mármint Budapesten, hová is mennénk? Meg minek, amikor ezeken a bizonyíthatóan ebben a városban készült képeken – nézzék csak evvel a szemmel őket – ott van Párizs, Madrid, Lisszabon, London és még a mennyország is, ahová evilági teendőink végeztével az Országház-űrhajón földön kívüli lányokkal indulhatunk. - Oláh Gergely Máté kiállítását a Libellában Zeke Gyula nyitotta meg.

Egy fontos kudarc
Akkora élmény az uralkodó zagyvaságban, az értelmes jelentését vesztett közéleti nyelvi zűrzavarban ilyen tiszta hangot hallani, hogy az ember óvatosan körülsandít: nem valami gonosz tréfa, kegyetlen csíny áldozata-e... - Keresztury Tibor az Ámos-kiállításról.

Házam hazám - Bukta-projekt és szakáll
Bukta a magyar vidéken élve látja, hogy korszakos méretű dráma zajlik körülötte. Keresi az igazságot... Lázadása személyes, művészete besorolhatatlan. - Bukta Imrének november 10-én Másik Magyarország címen nyílt retrospektív kiállítása a Műcsarnokban. Borbély Szilárd megnyitón elhangzott szövegét olvashatják.

Kockás részek
Április 28-án nyílt meg Szentendrén, a Ferenczy Múzeumban a Szabóék Szentendrén című kiállítás. A tárlat az évtizedeken át széleskörű népszerűségű korabeli rádiós szappanoperát metaforául véve mutatja be a Kádár-kori Magyarország egyik lehetséges narratíváját Szentendre történetén végigvezetve. Jánossy Lajos kiállításmegnyitóját olvashatják.

Háy János: Háyland
Hagyományos szomorúmanók, valódi angyalok, igazi ördögök, öntelt teremtők, szorongó indiánok, szomorú pingvinemberek és számtalan más különös lény elevenedik meg e könyv lapjain.

Halász Péter él. És te?
Március 19-étől három napon át Halász Péterre emlékeztek a Műcsarnokban. A Szellemidézés című fesztiválon művészbarátok, szerzőtársak produkciói és művei voltak láthatóak. Fotóink mellett a kiállításon is szereplő Halász-mondatokat olvashatják.
Mi lenne?
...így bukkantak föl most ezek a söralátétek is Maja hagyatékából, egy sokáig zárva maradt koffer mélyéről, 1986-ból, rajtuk bevásárlás-listák, regénytervek, versek, és kósza ötletek - Forgách András mondja a Petri-kiállítás megnyitóján.

Fogamzás, gátlástalanul
A Műcsarnokban látható, a Balázs Béla Stúdió 50 éves születésnapja alkalmából rendezett kiállítás irodalmi idegenvezetője a múlt héten Csaplár Vilmos volt. Jánossy Lajos is az író nyomába eredt, az ő beszámolóját olvashatják.

Írók tárlatvezetései és beszélgetések a BBS-kiállításon
A Műcsarnok Más hangok, más szobák – A Balázs Béla Stúdió 50 éve című kiállításán írói-irodalmi tárlatvezetések, szerzői estek, beszélgetések várják a látogatókat. Fellép többek között Dobai Péter, Dárday István, Podmaniczky Szilárd és Csaplár Vilmos.

Nyerj jegyet a LuMú Csörgő Attila-kiállítására!
Csörgő Attila a fiatal magyar művészgeneráció egyik legismertebb, rangos nemzetközi kiállításokon, vásárokon szereplő képzőművésze. Ismered a műveit? Szeretnéd tudni, milyen művekkel aratott nemzetközi sikereket? Játssz velünk!

Arkhimédészi pont - Csörgő Attila kiállítása a LuMúban
2009. október 30. és 2010. január 24. között látható Csörgő Attila kiállítása a Ludwig Múzeumban.

Nyerj jegyet a LuMú Amerigo Tot-kiállítására!
2009 Amerigo Tot-emlékév. Te tudod, ki volt ő? Ha nem, akkor játssz velünk, és nézd meg a róla szóló kiállítást.

Amerigo Tot - ma
Amerigo Tot (Tóth Imre) születésének századik évfordulójára a Ludwig Múzeum nagyszabású kiállítást rendezett a szobrász műveiből Párhuzamos konstrukciók címmel, képet adva a 60-as, 70-es évek magyar kulturpolitikájáról is. - A kiállítás 2010. január 3-ig tart nyitva.

Első Budapesti Képzőművészeti Könyv- és Folyóiratvásár
Szombat-vasárnap rendezik meg az Ernst Múzeumban az első Budapesti Képzőművészeti Könyv- és Folyóiratvásárt. A kezdeményezés célja, hogy a képzőművészet iránt érdeklődő közönség számára keresztmetszetet adjon a Budapesten megjelenő művészeti publikációkról illetve, hogy lehetőséget teremtsen a szakma és a nagyközönség találkozására.

Első Budapesti Képzőművészeti Könyv- és Folyóiratvásár
Az Ernst Múzeum 2007. tavaszán megrendezi az első Budapesti Képzőművészeti Könyv- és Folyóiratvásárt.

Kurdy Fehér János: Kontinentális áramlatok
A kötet Baranyai Levente festészetének művészetelméleti és irodalmi feldolgozása.

Pedrazzini képei Párizsban
Budapest 1956-2006, Jean-Pierre Pedrazzini, a Paris Match fotóriportere címmel rendezett szabadtéri fotókiállítást a Párizsi Magyar Intézet a Francia fővárosban. A kiállítás egy hónapon át látogatható.

Óperencián innen
2006. szeptember 7-től szeptember 28-ig látható a Jövő Háza Teátrumban Vancsó Zoltán Óperencián innen című fotókiállítása.

Szeretet-márka
Hogy milyen az éhezés? „Olyan, amilyen te vagy”. Az éhezőművész naplója, az Éhségkönyv, a régi és új barátok, pályatársak körében, Ladik Katalin hangköltészeti előadásával megszentelve került – esőül – avatott kezekbe.

A lé meg az Artpool
A lé... az meg nincs. Ez a nemlét hozta ki az archívumot a sodrából s vitte bele a Gödörbe, a szombaton és vasárnap Segélykoncept címmel tartott rendezvényükre, melyen igyekeztek felhívni a figyelmet arra, mi is veszne el, ha december 31-én dobozolni kell a Liszt Ferenc téri 140 négyzetméter minden kincsét s raktározni valami sötét pincében.

Az avantgárd bűvös kockája
2005. október 1-jén és 2-án Segélykoncept címen fesztivál zajlik az underground művészet dokumentumainak megőrzéséért, az Artpoolért a Gödör Klubban. A fesztivál apropóján tesszük közzé az alábbi írást.

Hajas a miénk
Június 16-án, csütörtökön nyitották meg Hajas Tibor Kényszerleszállás című retrospektív kiállítását a LUMÚban. Ketten, kétféle szemszögből közelítettek az eseményekhez: Bárdos-Deák Ágnes és Dunajcsik Mátyás írásait közöljük. Itt Dunajcsik Mátyás írása olvasható.

Kényszerleszállás
"Én azt mondanám, virtuális tanítványként: Biki lázadó volt. " Június 16-án nyílt meg Hajas Tibor kiállítása a Ludwig Múzeumban. Ketten, kétféle szemszögből közelítettek az eseményekhez: Bárdos-Deák Ágnes és Dunajcsik Mátyás írását is közöljük.

(Itt) van Nitsch!
Bár a Könyvhét is éppen e napon indul, egy másik fontos esemény is zajlik június 2-án a Duna mentén...

Életkép-történet (sűrű leírás)
A "kísérletezés ideális fehéregere, a könyv Laknernél is fontos szerepet játszik. Elsősorban tárgyként, óriási méretben, lapozhatatlanul, mintha csak tároló lenne, gyűjtőhelye mindenféle szellemi szilánknak. Rendszert tartalmazó, rendszeren belüli rendszerként, amikor Platón, Lukács, Adorno és mások esztétikái spárgával átkötve, kötésükben átfestve, egyetlen falfelületre függesztve, időtlen (mert használhatatlan) könyvtárként jelennek meg.” Lakner László életmű-kiállítása a Ludwig Múzeumban január 30-áig látható. Hejettem KissVirág írása

Irány Észak - Kelet!
A harmadik álom Buddha érintése. Egy titok. Az a különleges mód, ahogy a kéz a bambusz nedvekkel teli, lüktető szilárdságát vagy a szalma, a kiszáradt nád öreges finomságú, törékeny keménységét érintve ösztönösen tud meg valamit az életről. Az a különleges mód, ahogy a kéz az anyagot valami eszközzel érintve ösztönösen tud meg valamit a létről… Kiss Virág írása a műcsarnoki Záborszky Gábor- és Lugossy Mária-kiállításról

Falra hányt…
A poszt-kamasz, a radikális ellenálló, az élből lázadó mindenhol talál teret az önkifejezésben kulmináló kritikus-önkritikus világnézet kifejtéséhez, s a használhatatlannak tűnő giccset lerombolja, vagy a felismerhetetlenségig átalakítja, átrendezi a világot, hogy emlékezhessen-emlékeztessen a saját képére. (…) A kiállítók új belső közteret hoztak létre, a falak lebontása nélkül hajtották végre az építészeti dekonstrukciót, fény-, mozgás- és akusztikai elemekkel legózták újjá a virtualitást. Bárdos Deák Ágnes írása

Boldog születésnapot, Magda Watts!
"A Holocaust nem intézhető el az 'akinek nem inge, ne vegye magára' virtussal. Ha valóban létezik még nép - esetünkben a magyar -, akkor a lelke rajta, ha megfeledkezik számot vetni vétkeivel. (…) Tudjuk, miért hunytak szemet, akik szemet hunytak, lehet, az én nagymamám is, mert amúgy sem szívelhették a cigányokat, zsidókat, nem beszélve az evolúciós baklövésként számon tartottak, az elmebetegek és homoszexuálisok iránti fóbiáról.” Bárdos Deák Ágnes írása

Nyolc méter művészet
Ezen az estén határozottan van térerő, az Arabtelefon szóval, képpel belecsörög a téli álomba és játszani is enged. A Műcsarnok előadóterme tele lelkes és érdeklődő fiatallal, szerencsémre még időben lecsapok egy székre a kabátommal. Miközben a pótszékeket is elfoglalja a közönség, a terem két oldalfalán kígyózó "8 méter művészet" egy-egy kockájába merülök, reflexből történetet keresek, ahogy haladok előre építem is a magam sztoriját, holott az egymásból nyíló alkotásokat ez esetben a punctum sodorja tovább.Martin Iringó helyszíni szemléje

Vakon látni
A tekinteteket látjuk. Ahogyan férfi ránéz a nőre, ahogy a nő a férfira, férfi az égre, gyermek ránk, nő a távolba vagy befelé, néha félre. Úgy lopott és véletlen pillanatok ezek, hogy szigorú precizitással komponáltak… A néző részese a tekintetváltásoknak, nézi, ahogy néznek. És pontosan ugyanúgy kell néznie, ahogyan ők, máskülönben csak a felületet látja.
A Rejtő-kiállításon szereplő tárgyak feliratai - idézetek
"Légió! Itt a Földközi-tenger partján minden illúzió lefoszlik erről a szóról, amely nálunk annyi hamis, hazug romantikát képvisel. Megszokott látvány a légionista, tele van velük a kikötő. Nem szeretik őket, durva, műveletlen, kötekedő emberek, sokat hazudnak, és ha nincsenek többen, gyávák is. Az újoncokat mélyen beviszik Afrikába, lehetőleg mindjárt tűzvonalba..."

"Halt harminchat évig, élt néhány napot…"
Lelet rovatunk "főhőse" ez alkalommal Rejtő Jenő. Az itt közölt anyag a Petőfi Irodalmi Múzeum Az ellopott tragédia című kiállításának anyagára épül elsősorban. Jelen írás mellett figyelmébe ajánljuk minden Rejtő-rajongónak a kiállítás tárlatvezetőként használandó kísérőszövegét a rendezők, Thuróczy Gergely és Horváth Csaba tollából, a kiállított tárgyak mellett szereplő Rejtő-idézeteket, valamint a képgalériában (Képriport, jobbra fent) közzétett dokumentumokat, ínyencségeket és az izgalmas linkgyűjteményt is.Kedves kalandor olvasó! Hagyj fel minden reménnyel/regénnyel! Ahová belépsz, nem más, mint "Kávéház és étterem a négy döglött patkányhoz. Az úri közönség táncol!"

Szomorúan ellenőrzött nyomatok
A Műcsarnok még mindig névtelen pincéjében nem nagyon van hova letenni táskát, fellógatni kabátot, de a cókmókkal együtt is befér az a 70-80 ember, aki kíváncsi a könyvbemutatóra. A várakozás percein ingyen kávé és üdítők, illetve a dunaújvárosi Ica naplója- Kortárs művészeti folyóirat szintén ingyenes példányai segítenek át.Pál Kata helyszíni szemléje.
Az intézményes emlékezet
Jánossy Lajos kritikája. A múzeum (legyen az bármelyik művészeti terület gyűjteményével rendelkező) kérdése aktuális kultúr- és művészettörténeti probléma. A múzeumról – amelyről például Radnóti Sándor is monográfiát ír – György Péternek most jelenik meg könyve. A bemutatóját november 20-án 18 órától a Műcsarnokban tartják. "György Péter a múzeum történetét az intézményesített emlékezet történeteként írja le, a narratív identitás egyik legfontosabb forrásaként és az emberi önmegértés tárgyiasított formájaként…"

Mai Manó fotográfiái
Mai Manó a 19–20. század fordulójának különleges képességû fényképésze, a kor legjobb fényképészeti lapjának a fõszerkesztõje és jelentõs közszereplõ volt. Igazi csemege ez a gyönyörû album a fotó és a szép könyv szerelmeseinek, hiszen a császári és királyi fotográfus múlt század eleji hangulatot árasztó felvételei elõször jelennek meg kötetben.

Két választás Magyarországon
Bárdos Deák Ágnes beszámolója. "...ez a fa, mondom (Nádas mondja): ellenállt az evolúciós elvárásoknak, és csak húzta ki magát, mint délceg, deli, daliás ifjú, később meglett ember. Szerintem asszony. Innentől kezdve már nem volt nehéz az írói képzeletnek az antropomorfizálás, főleg mert úgy állt ott az a fa, mintha egyenes derékkal, egyenes gerinccel. Reggel, délben, este, télen, nyáron, tavasszal, lombkoronás-vígan, csupasz-komoran, elgondolkodón hullatva leveleit, és: ábrándos virágba borultan, szerelem idején. Egyszóval Esterházy Péternek jólesett - sőt nem volt más választása, mint a lényt végül emberszabásúnak látni. Kezdetben óvatosan csak gerincesnek, aztán, az emlősséget egy könnyed tollvonással áthidalva, embernek."
Ha az ÚR ÍR...
Bárdos Deák Ágnes szemléje költők, írók rajzairól és fotóiról, amelyek "persze szépek (érdekesek, viccesek, meghatóak stb.) a többiek munkái is, főleg akiknek tudjuk személyes élettörténetét, ismerjük írásait. A kettő mond együtt valamit, olyat, amit egy névtelen művész képe előtt soha nem fogunk érezni. S ráadásul a kiállítók mind kortársaink, szinte még a rég halottak is, Kassák, Kondor."

György Péter: Az eltörölt hely
Mit jelent ma a Múzeum? Több-e tárgyak poros gyűjteményénél? György Péter arra keresi a választ új könyvében, hogy van-e létjogosultsága a 21. században a hagyományőrzés e formájának. Vagy, mint azt számos kulturtörténész gondolja, a Múzeum ideje lejárt. A szerző – akárcsak korábbi nagy sikerű könyveiben, a Digitális édenben, vagy a Memexben – most is nagy tárgyismerettel és alapossággal elemzi az átalakuló kulturális közeg folyamatait. Könyve tanulságos és elgondolkoztató olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek jelenünk és jövőnk meghatározó problémái iránt.
Szijj Ferenc fotói
József Attila-díjas költő, műfordító, az egykori Nappali Ház szerkesztője. Legutóbbi kötete, a Szuromberek királyfi című meseregény, 2001-ben jelent meg a Jelenkor Kiadónál. Látható volt már tőle erotikus grafikasorozat is az Élet és Irodalom oldalain."Az itt látható fényképek dobozkamerával (camera obscura) készültek 2001-2002-ben. Eredeti méretük kb. 7 x 7 cm. A szkennelés a papírnegatívról történt." (Szijj Ferenc)A fotók a Képriportban tekinthetőek meg (lásd jobb felső sarok).
Háy János festményei és rajzai
1960-ban született Vámosmikolán. Író. Legutóbbi könyvei: Kotródom el (versek, Palatinus, 2002) Alfabéta és a negyvennégy rabló (meseábécé, Faltisz Alexandrával, Osiris, 2002), A bogyósgyümölcskertész fia (novellák, Palatinus, 2003). Két drámáját mutatta már be több színház, A Gézagyerek és A Herner Ferike faterja címűeket. Könyveinek borítóit maga festi, az Élet és Irodalom pedig már két ízben közölt nagyobb válogatást festményeiből és rajzaiból.
Tandori Dezső rajzai
1938-ban született Budapesten. Költő, író, műfordító, kritikus, irodalomtörténész és "rajzoló". Legismeretebb kötetei: Töredék Hamletnek, Egy talált tárgy megtisztítása, Miért élnél örökké?, Az erősebb lét közelében, Vigyázz magadra, ne törődj velem, Vagy majdnem, Madárzsoké, Az evidenciatörténetek, A Semmi Kéz, Kész és félkész katasztrófák, Ködös Iker, Sohamár. De minek? Megjelentek már rajzai kötetben is: Rajzok, képversek. Művészetek Háza Veszprém, 1996.Itt közölt rajzait csak és kizárólag a literának alkotta, megtekinthetőek a Képriportban (jobbra fent).

Tudósítás az eltűnt időről
Világotlátott. Viszajött. Győzött? Mi történt Halász Péterrel, aki mítoszának one way ticketjét egy valóság-retúrra váltotta?

Bezárhatatlan mű
Harminc év múltán megjelent a balatonboglári események művészeti és nem művészeti dokumentumainak gyűjteménye.

Fotográfia a halál után
Nádas Péter egy éven keresztül minden nap készített egy fényképfelvételt a gombosszegi kertjében álló terebélyes vadkörtefáról. Kilenc évvel ezelőtt, Budapesten, egy meleg, fülledt kora nyári szerda délutánon az író klinikai halálától a reanimációig körülbelül három és fél perc telhetett el. Ebből az élményéből született Saját halál című elbeszélése, amely az Élet és Irodalomban jelent meg [2001/51-52.]. Az elbeszélés újabb német nyelvű kiadása nemrég látott napvilágot és érdekes újdonságokkal szolgál. Lényegesen eltér a magyar eredetitől, mert egy százhatvan képből álló, Nádas által készített fényképsorozat kíséri a visszaemlékezés kockáit.

Németh Gábor tárlatvezetése
Németh Gábor a Kiscelli Múzeum Privát nacionalizmus projekt keretében megrendezett Képzelt közösségek, magánképzetek című kiállításán tartott tárlatvezetést. Választott alkotója, Gerhes Gábor műveihez fűzött kommentárt. A rendhagyó tárlatvezetést megtekinthetik a LiteraTV-ben.

Parti Nagy Lajos tárlatvezetése
Parti Nagy Lajos a Kiscelli Múzeum Privát nacionalizmus projekt keretében megrendezett Képzelt közösségek, magánképzetek című kiállításán tartott tárlatvezetést. A Mozdíthatatlan ország című alkotáshoz fűzött kommentárt megtekinthetik a LiteraTV-ben.

Spiró György tárlatvezetése
Spiró György a Kiscelli Múzeum Privát nacionalizmus projekt keretében megrendezett Képzelt közösségek, magánképzetek című kiállításán tartott tárlatvezetést. Választott alkotója, Martin Piacek szlovák művész alkotásaihoz fűzött kommentárt. A rendhagyó tárlatvezetést megtekinthetik a LiteraTV-ben.